Velká lóže (+ML)
Velká lóže (+ML)
Malá lóže
Přihlásit
Plníme orlí pera
Svitek
Tituly
1. světlo
2. světlo
3. světlo
4. světlo
Mistrovství
Začínáme
Co by měl každý znát
To nejlepší z praxe
Mistrovství - jak na to
Zásady plnění
Šerpa
Glejty
Stoupání na horu
Historie
Svitek v Čechách
2. světlo
2S Příroda - pozorování, dokumentace, stopařství
VL + ML
2S1 Kresby rostlin a živočichů
Zhotov 10 dokumentačních kreseb rostlin a 10 dokumentačních kreseb živočichů libovolnou technikou a označ
21)
je. Jako předlohu můžeš použít ilustrace z knih, fotografie, vycpaniny a jiné muzeální exponáty, živé rostliny a živočichy
ČIN
Zhotov 20 dokumentačních kreseb rostlin a 20 dokumentačních kreseb živočichů a označ
21)
je. Pro 10 z nich použij jako předlohu pouze trojrozměrné exponáty (živé či sbírkové)
VELKÝ ČIN
21)
Označ
každý exponát musí obsahovat české a vědecké jméno, kromě 2L7 též lokalitu a datum sběru; s určením ti může pomoci někdo jiný.
2S2 Kalendář přírody
Veď si kalendář přírody formou deníku, zapisuj do něj 1 přírodní pozorování denně (např. rašení listů, přílety ptáků, …) a údaje o počasí (postačí oblačnost, teplota, typ srážek) po dobu 1 roku
32)
. Můžeš vynechat nejvýše 30 dní
ČIN
Totéž po dobu 2 let
32)
. Můžeš vynechat nejvýše 30 dní v každém roce
VELKÝ ČIN
32)
Rok
1 rok, tj. 12 měsíců – např. od 15. 2 do 14. 2. atd. Je-li psáno „kalendářní rok“, rozumí se od 1. 1. do 31. 12.
2S3 Určování stop
Urči v přírodě
46)
a zakresli stopy různých savců a ptáků. Popiš charakteristické poznávací znaky:
6 stop
ČIN
12 stop
VELKÝ ČIN
46)
Urči v přírodě
urči v přírodě
30)
,
31)
druh/zástupce a popiš základní charakteristické poznávací znaky tak, aby bylo zřejmé, že si nemůžeš jednotlivé exempláře splést.
30)
Příroda (1)
prostředí mimo vnitřní prostory lidských obydlí přímo určené k bydlení živočichů (hnízdění vlaštovek, rehků, kalousů apod. v budovách se považuje za hnízdění v přírodě), nelze tedy za čin považovat pozorování hnízdění např. exotických ptáků v kleci nebo ve voliéře, byť by byla mimo budovu.
31)
Příroda (2)
přirozené prostředí výskytu rostlin, nerostů apod.; nelze tedy za určování v přírodě považovat např. určování rostlin pěstovaných v parcích, truhlících, květináčích apod., pokud není přímo u činu určeno jinak.
2S4 Stopování
Sleduj v přírodě
30)
dostatečně dlouhou stopu 1 savce a 1 ptáka tak, abys našel a mohl vysvětlit 3 děje (např. odpočinek, běh, příjem potravy, značkovací místa, souboje, vzlétnutí apod.). Stopu zakresli a popiš
ČIN
Sleduj takto v přírodě
30)
dostatečně dlouhou stopu 3 savců a 1 ptáka
VELKÝ ČIN
30)
Příroda (1)
prostředí mimo vnitřní prostory lidských obydlí přímo určené k bydlení živočichů (hnízdění vlaštovek, rehků, kalousů apod. v budovách se považuje za hnízdění v přírodě), nelze tedy za čin považovat pozorování hnízdění např. exotických ptáků v kleci nebo ve voliéře, byť by byla mimo budovu.
2S5 Pobytové stopy
Najdi v přírodě
30)
a urči:
6 druhů různých požerků (savčí, ptačí, hmyzí) a vysvětli
51)
, jakým způsobem vznikají. Bezpečně vysvětli, podle čeho rozeznáš trus: savců a ptáků; býložravých a masožravých
ČIN
8 druhů různých požerků, vysvětli
51)
, jakým způsobem vznikají. Najdi 2 ptačí vývržky, rozeber je a urči podle nich, kterými skupinami živočichů se daný druh
4)
živí
VELKÝ ČIN
4)
Druh
živočich či rostlina určená rodovým i druhovým jménem (např.
sasanka hajní
,
konipas bílý
; nestačí jen
sasanka
nebo
konipas
).
30)
Příroda (1)
prostředí mimo vnitřní prostory lidských obydlí přímo určené k bydlení živočichů (hnízdění vlaštovek, rehků, kalousů apod. v budovách se považuje za hnízdění v přírodě), nelze tedy za čin považovat pozorování hnízdění např. exotických ptáků v kleci nebo ve voliéře, byť by byla mimo budovu.
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2S6 Sbírka stop
Udělej sádrové odlitky stop:
5 živočichů (ptáci, savci) v přírodě
30)
, sestav do sbírky
34)
.
ČIN
10 živočichů (5 z nich mohou být domácí), vytvoř i pozitivy těchto stop (získáš tak tvar nohy zvířete), sestav je do sbírky
34)
VELKÝ ČIN
30)
Příroda (1)
prostředí mimo vnitřní prostory lidských obydlí přímo určené k bydlení živočichů (hnízdění vlaštovek, rehků, kalousů apod. v budovách se považuje za hnízdění v přírodě), nelze tedy za čin považovat pozorování hnízdění např. exotických ptáků v kleci nebo ve voliéře, byť by byla mimo budovu.
34)
Sbírka (herbář, …)
sbírka musí být označena
21)
a zajištěna, aby vydržela v neplesnivém stavu nejméně 1 rok. Uložené přírodniny musí být upevněny (přilepením, přivázáním, v krabičkách apod.) a musí být po celou dobu poznatelné.
21)
Označ
každý exponát musí obsahovat české a vědecké jméno, kromě 2L7 též lokalitu a datum sběru; s určením ti může pomoci někdo jiný.
2S7 Zvukové dorozumívání živočichů
Vysvětli
51)
různé způsoby zvukového dorozumívání živočichů. Urči zvuky, které vydávají bezobratlí, obojživelníci, ptáci a savci:
Zvuky celkem 5 zástupců
54)
alespoň ze 2 skupin
ČIN
Zvuky celkem 10 zástupců
54)
alespoň ze 4 skupin
VELKÝ ČIN
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
54)
Zástupce
živočich či rostlina určená buď pouze rodovým jménem (např. javor – v tom případě lze počítat pouze 1× z rodu javor) či rodovým a druhovým jménem (např. javor mléč, javor horský – v tom případě se počítá každý druh).
2S8 Mapa přírodovědných pozorování
Najdi v přírodě nějaké zajímavé území o rozloze alespoň 1 ha. Pořiď si nebo vytvoř mapu ve vhodném měřítku. Navštiv toto území v 5 různých dnech. Přitom zaznamenej značkami do mapy 60 tvých různých objevů (geologické tvary, mraveniště, pobytové stopy živočichů, hnízda, zajímavé výskyty rostlin, …). Veď si deník, ve kterém vysvětlíš značky uvedené v mapě a rozvedeš pozorované jevy
ČIN
Totéž ale navštěvuj území nejméně 1× v kalendářním měsíci
12)
po dobu jednoho roku
32)
a zaznamenej do mapy 120 tvých objevů
VELKÝ ČIN
12)
Kalendářní měsíc
rozumí se např. od 1. 9. do 30. 9.
32)
Rok
1 rok, tj. 12 měsíců – např. od 15. 2 do 14. 2. atd. Je-li psáno „kalendářní rok“, rozumí se od 1. 1. do 31. 12.
VL
2S9 Den v přírodě
Prožij v přírodě uvnitř zajímavého území cca 1 km
2
dobu od východu do západu slunce nebo od západu do východu slunce. Pozoruj přírodu, sleduj veškeré stopy, i pobytové, včetně lidí a lidské činnosti, zaznamenej je, zakresli a popiš. Se svým pozorováním seznam kolektiv tak, abys mu podal dobrý obraz o životě v dané oblasti:
1 takový den
ČIN
2 takové dny, každý v jiném území nebo v jiném ročním období
VELKÝ ČIN
2S10 Pozorování v přírodě
Vysvětli
51)
tyto pojmy:
tok/říje, páření, označování území, lov/přijímání potravy, hry, souboje, péče o mláďata, péče o tělní pokryv
apod. Sleduj v přírodě 3 různé typy chování ptáků a 3 různé typy chování savců (nemusí být od jednoho druhu). Veď o tom záznamy
55)
ČIN
Totéž pro 4 typy chování ptáků a 4 typy chování savců (nemusí být od 1 druhu
4)
). Přečti jednu odbornou (populárně naučnou) knihu z oboru etologie
VELKÝ ČIN
4)
Druh
živočich či rostlina určená rodovým i druhovým jménem (např.
sasanka hajní
,
konipas bílý
; nestačí jen
sasanka
nebo
konipas
).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
55)
Zaznamenej
zapiš název, datum, místo a stanoviště (např. sasanka hajní, 22. 3. 2013, Křivoklátsko – údolí Javornice, smíšený les u potoka).
2S11 Etologie v zoo
Vysvětli
51)
pojmy:
teritorium, ochozy, optické, zvukové a pachové značky, základní životní projevy, prostorová aktivita
. V zoo prováděj pravidelná etologická pozorování tak, abys mohl u vybraného druhu
4)
zhodnotit prostorovou aktivitu a základní typy chování. Pozorování musí pokrýt 10 hodin denního režimu
ČIN
Vysvětli
51)
pojmy:
denní režim zvířat, sociální hierarchie
(kde se vyskytuje a jak je udržována, jaký má význam). V zoo prováděj pravidelná etologická pozorování tak, abys mohl zachytit 10hodinový denní režim skupiny vybraného druhu
4)
a vyhodnotit četnost jednotlivých typů chování a sestavil schéma sociální hierarchie dané skupiny
VELKÝ ČIN
4)
Druh
živočich či rostlina určená rodovým i druhovým jménem (např.
sasanka hajní
,
konipas bílý
; nestačí jen
sasanka
nebo
konipas
).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Projekt věnovaný plnění orlích per dle
Macek Jiří, Wilhelm Petr a kol:
Svitek březové kůry, 2013
Knižní podobu lze zakoupit v
obchůdku Ligy lesní moudrosti
.
O projektu
API
info@orlipera.cz
×