Velká lóže (+ML)
Velká lóže (+ML)
Malá lóže
Lóže skřítků - korálky
Plníme orlí pera
Svitek
Tituly
1. světlo
2. světlo
3. světlo
4. světlo
Mistrovství
Začínáme
Co by měl každý znát
To nejlepší z praxe
Mistrovství - jak na to
Zásady plnění
Šerpa
Glejty
Stoupání na horu
Historie
Svitek v Čechách
ÚROP
ÚROP
O projektu
2. světlo
2U Příroda - ekologie
VL + ML
2U1 Pojem ekologie
Vysvětli
51)
pojem ekologie. Seznam se s pojmy
ekologická nika, ekosystém a biom
. Navštiv 3 různé ekosystémy. Svá pozorování si zaznamenej
ČIN
Vysvětli
51)
, co jsou to biotické a abiotické faktory. Uspořádej výpravu (výpravy) pro skupinu osob
35)
do 5 různých ekosystémů a na konkrétních příkladech jim objasni základní ekologické pojmy
VELKÝ ČIN
35)
Skupina osob
nejméně tři osoby (kromě tebe).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2U2 Potravní pyramida
Na konkrétním příkladě vysvětli
51)
:
Pojmy
potravní řetězec
a
potravní pyramida
. Najdi v přírodě 3 příklady, na nichž můžeš ukázat alespoň část potravního řetězce nebo pyramidy. Pozorování zaznamenej a doplň o chybějící články
ČIN
Pojem
potravní síť
, jakým způsobem může dojít k jejímu narušení a jaké to má následky. Najdi v přírodě 6 konkrétních příkladů
VELKÝ ČIN
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2U3 Záznamy o narušené přírodě
Vytipuj a navštiv 2 různá místa, na nichž dochází vlivem člověka k narušení přírodní rovnováhy. Pořiď o tom záznamy doplněné ilustracemi
9)
, vysvětlením příčin a následků a naznačením možného řešení.
ČIN
Vytipuj 2 různá místa jako výše. Během 2 let
32)
navštiv každé místo 3× v průběhu každého roku
13)
. Veď si záznamy s ilustracemi
9)
změn, k nimž tam dochází. Průběh a výsledek pozorování předlož některé kompetentní státní instituci nebo ekologickému hnutí, nebo ho publikuj
VELKÝ ČIN
9)
Ilustrace
doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
13)
Kalendářní rok
rozumí se od 1. 1. do 31. 12.
32)
Rok
1 rok, tj. 12 měsíců – např. od 15. 2 do 14. 2. atd. Je-li psáno „kalendářní rok“, rozumí se od 1. 1. do 31. 12.
2U4 Ekologické problémy
Vysvětli
51)
pojmy
globální oteplování
a
narušování ozonosféry
a vysvětli možné důsledky těchto procesů. Uveď 2 příklady přispění k nápravě
ČIN
Vysvětli
51)
výše uvedené pojmy a vylož podstatu dalších ekologických problémů:
populační exploze, vyčerpávání přírodních zdrojů, narušení biodiverzity, problém odpadů
v hodinové přednášce pro skupinu osob
35)
VELKÝ ČIN
35)
Skupina osob
nejméně tři osoby (kromě tebe).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2U5 Malá ekologie
Uveď 5 příkladů tzv.
malé (domácí) ekologie
. Sám se podle nich chovej po dobu 6 měsíců
15)
ČIN
Uveď 10 příkladů tzv.
malé ekologie
(v domácnosti, na pracovišti, ve volném čase). Sám se podle nich chovej po dobu 1 roku
32)
VELKÝ ČIN
15)
Měsíc
1 měsíc – např. od 18. 2. do 17. 3. atd.
32)
Rok
1 rok, tj. 12 měsíců – např. od 15. 2 do 14. 2. atd. Je-li psáno „kalendářní rok“, rozumí se od 1. 1. do 31. 12.
VL
2U6 Ekosystémy
Seznam se se základními metodami botanických výzkumů. Navštiv přirozený lesní ekosystém (smrčinu nebo bor) a jeho umělý protějšek (smrková nebo borová monokultura). Proveď zde soupis charakteristických rostlin a vysvětli
51)
rozdílnou druhovou rozmanitost v obou typech ekosystémů
ČIN
Seznam se se základními metodami biologického terénního výzkumu. Navštiv 2 z přirozených ekosystémů (např. přirozené vodní plochy, přirozená travnatá společenstva, listnaté nebo smíšené lesy apod.) a 2 tomu odpovídající umělé ekosystémy (umělé vodní plochy, pastviny, kypřená stanoviště, lesní monokultury, rumiště apod.). Proveď zde soupis charakteristických rostlin a živočichů (v případě chráněných území můžeš použít pro soupis rostlin a živočichů i materiály vydané ochranou přírody) a vysvětli
51)
jejich rozdílnou druhovou rozmanitost
VELKÝ ČIN
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2U7 Ekologie ryb
Vyprav se během 1 roku
32)
do 2 rybích pásem. Prokaž, že znáš
28)
, čím se každé pásmo vyznačuje, které ryby v něm mohou žít a čím se živí. Poznamenej si charakter břehové vegetace každého navštíveného pásma
ČIN
Totéž jako výše, ale pro všechna 4 pásma (pstruhové, lipanové, parmové, cejnové)
VELKÝ ČIN
28)
Prokaž, že znáš (umíš)
popiš či předveď odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
32)
Rok
1 rok, tj. 12 měsíců – např. od 15. 2 do 14. 2. atd. Je-li psáno „kalendářní rok“, rozumí se od 1. 1. do 31. 12.
2U8 Ekologické výpravy a hry
Uspořádej v průběhu 1 roku
32)
2 výpravy pro skupinu osob
35)
na 2 různá místa, kde se střídají různé ekosystémy nebo biomy. Připrav si na každou výpravu zajímavý výklad a 2 hry s ekologickou tématikou
ČIN
Uspořádej takto 4 výpravy. Zároveň si na každé výpravě veď záznamy přírodovědných pozorování, které zdokumentuješ ilustracemi
9)
VELKÝ ČIN
9)
Ilustrace
doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
32)
Rok
1 rok, tj. 12 měsíců – např. od 15. 2 do 14. 2. atd. Je-li psáno „kalendářní rok“, rozumí se od 1. 1. do 31. 12.
35)
Skupina osob
nejméně tři osoby (kromě tebe).
Projekt věnovaný plnění orlích per dle
Macek Jiří, Wilhelm Petr a kol:
Svitek březové kůry, 2013
Knižní podobu lze zakoupit v
obchůdku Ligy lesní moudrosti
.
O projektu
Podpoř projekt
API
info@orlipera.cz
×