2D Historie
VL + ML
a) Vyjmenuj všechny státní symboly tak, jak jsou uvedeny v ústavě; prokaž, že znáš historii a popis státní vlajky naší republiky od r. 1918 a způsoby používání vlajky a praporu;
b) Vysvětli51) historický vznik a vývoj státních symbolů; zazpívej (nebo zarecituj) zpaměti státní hymnu a vylož její vznik a historii;
c) Vysvětli51), od kdy máme ústavu a jaký byl její vývoj od roku 1918; chronologicky vyjmenuj všechny prezidenty republiky od roku 1918 a stručně o nich vyprávěj skupině osob35).
- 1 podmínkaČIN
- 2 podmínkyVELKÝ ČIN
- 35) Skupina osob
- nejméně tři osoby (kromě tebe).
- 51) Vysvětli
- popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Pro období: do r. 1306; 1306–1437; 1437–1526; 1526–1740; 1740–1918; od r. 1918:
a) Pojmenuj a charakterizuj každé z těchto období;
b) Prokaž, že znáš o každém období: významné události, druh a geografické vymezení státních útvarů, události dané uvedenými letopočty;
c) Porovnej každé období s událostmi ve světě a pohovoř23) o vztazích a kontaktech českých zemí se světem.
- 1 podmínkaČIN
- 2 podmínkyVELKÝ ČIN
ML: Charakterizuj středověk, novověk do r. 1918 a období od r. 1918. Prokaž, že znáš u těchto období: významné události a druh a geografické vymezení státních útvarů.
- 23) Pohovoř (1)
- pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Navštiv a prokaž, že znáš28) historii:
a) 10 hradů (mohou to být i zříceniny nebo hradiště)
b) 10 zámků
c) 10 církevních objektů (kostely, chrámy, kláštery)
- 1 podmínkaČIN
- 2 podmínkyVELKÝ ČIN
- 28) Prokaž, že znáš (umíš)
- popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
- Popiš základní znaky hlavních stavebních slohů na našem území (románský, gotika, renesance, baroko, klasicizmus, secese, romantizující slohy, kubizmus) a uveď 2 význačné stavby každého slohuČIN
- Zdokumentuj (včetně ilustrací9)) základní znaky výše uvedených slohů na konkrétních stavbách, které navštívíš – u každého slohu 2 památky z různých lokalit. Dále uveď charakteristické znaky dalších druhů umění spjatých s daným slohem (malířství, hudba, …) a jmenuj 2 představitele každého slohu (jsou-li známi)VELKÝ ČIN
- 9) Ilustrace
- doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
- Prokaž, že znáš28) o své obci (nejbližším městě, městské čtvrti): etymologii názvu místa, historii, popis městského znaku (pokud existuje), přírodní zajímavosti v okolí (parky, rezervace, naleziště, …), význačné objektyČIN
- Splň ČIN a dále uveď málo známé skutečnosti, které jsi zjistil v městském archivu či obecní kronice. Dále pohovoř23) o význačných rodácích a obyvatelích a o místních zvycích a slavnostech v minulosti a současnostiVELKÝ ČIN
- 23) Pohovoř (1)
- pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.). - 28) Prokaž, že znáš (umíš)
- popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
- Vyjmenuj 10 osobností, které považuješ v naší historii za významné, a vysvětli51), proč. Pohovoř23) celkem 30 minut o jejich životě a díleČIN
- Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minut; z toho musí být uvedeno 5 patronů české zeměVELKÝ ČIN
- 23) Pohovoř (1)
- pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.). - 51) Vysvětli
- popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
- Vyjmenuj 10 osobností, které považuješ ve světové historii za významné, a vysvětli51), proč (neuváděj žijící osoby). Pohovoř23) celkem 30 minut o jejich životě a díleČIN
- Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minutVELKÝ ČIN
- 23) Pohovoř (1)
- pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.). - 51) Vysvětli
- popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
- Vyjmenuj 10 osobností žijících ve 20. – 21. století, které považuješ za významné, a vysvětli51), proč (je možné uvádět žijící osoby). Pohovoř23) celkem 30 minut o jejich životě a díleČIN
- Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minutVELKÝ ČIN
- 23) Pohovoř (1)
- pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.). - 51) Vysvětli
- popiš odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
Pohovoř23) před skupinou osob35) 30 minut na dané téma:
a) o 10 významných objevech;
b) o 10 významných vynálezech;
c) o 10 významných historických událostech.
- 1 podmínkaČIN
- 2 podmínkyVELKÝ ČIN
- 23) Pohovoř (1)
- pohovoř před odborníkem19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.). - 35) Skupina osob
- nejméně tři osoby (kromě tebe).
a) Řekni, co je to heraldika, a prokaž, že znáš28) její obecná pravidla; seznam se základy heraldiky skupinu osob35) a demonstruj své poznatky na konkrétním příkladu;
b) prokaž, že znáš28) heraldický popis 5 erbů šlechtických rodů a 5 erbů měst; vyprávěj o jejich historii a předlož jejich ilustrace9);
c) heraldicky popiš velký státní znak České republiky; prokaž, že znáš28) vývoj státního znaku (včetně jeho historických kořenů) bývalého Československa a České republiky.
- 1 podmínkaČIN
- 2 podmínkyVELKÝ ČIN
- 9) Ilustrace
- doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
- 28) Prokaž, že znáš (umíš)
- popiš či předveď odborníkovi19). Ten může dávat doplňující otázky.
- 19) Odborník
- člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.). - 35) Skupina osob
- nejméně tři osoby (kromě tebe).
VL
a) Podle pravidel genealogie vytvoř svůj rodokmen do 4. kolena;
b) podle pravidel genealogie vytvoř svůj vývod do 3. kolena;
c) vytvoř rodokmen nebo vývod pro nějakou cizí osobu do 3. kolena.
- 1 podmínkaČIN
- 2 podmínkyVELKÝ ČIN