Velká lóže (+ML)
Velká lóže (+ML)
Malá lóže
Lóže skřítků - korálky
Plníme orlí pera
Svitek
Tituly
1. světlo
2. světlo
3. světlo
4. světlo
Mistrovství
Začínáme
Co by měl každý znát
To nejlepší z praxe
Mistrovství - jak na to
Zásady plnění
Šerpa
Glejty
Stoupání na horu
Historie
Svitek v Čechách
ÚROP
ÚROP
O projektu
2. světlo
2D Historie
VL + ML
2D1 Symboly naší republiky
a) Vyjmenuj všechny státní symboly tak, jak jsou uvedeny v ústavě; prokaž, že znáš historii a popis státní vlajky naší republiky od r. 1918 a způsoby používání vlajky a praporu;
b) Vysvětli
51)
historický vznik a vývoj státních symbolů; zazpívej (nebo zarecituj) zpaměti státní hymnu a vylož její vznik a historii;
c) Vysvětli
51)
, od kdy máme ústavu a jaký byl její vývoj od roku 1918; chronologicky vyjmenuj všechny prezidenty republiky od roku 1918 a stručně o nich vyprávěj skupině osob
35)
.
1 podmínka
ČIN
2 podmínky
VELKÝ ČIN
35)
Skupina osob
nejméně tři osoby (kromě tebe).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2D2 Česká historie
Pro období: do r. 1306; 1306–1437; 1437–1526; 1526–1740; 1740–1918; od r. 1918:
a) Pojmenuj a charakterizuj každé z těchto období;
b) Prokaž, že znáš o každém období: významné události, druh a geografické vymezení státních útvarů, události dané uvedenými letopočty;
c) Porovnej každé období s událostmi ve světě a pohovoř
23)
o vztazích a kontaktech českých zemí se světem.
1 podmínka
ČIN
2 podmínky
VELKÝ ČIN
ML:
Charakterizuj středověk, novověk do r. 1918 a období od r. 1918. Prokaž, že znáš u těchto období: významné události a druh a geografické vymezení státních útvarů.
23)
Pohovoř (1)
pohovoř před odborníkem
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2D3 Hrady a zámky
Navštiv a prokaž, že znáš
28)
historii:
a) 10 hradů (mohou to být i zříceniny nebo hradiště)
b) 10 zámků
c) 10 církevních objektů (kostely, chrámy, kláštery)
1 podmínka
ČIN
2 podmínky
VELKÝ ČIN
28)
Prokaž, že znáš (umíš)
popiš či předveď odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2D4 Historické slohy
Popiš základní znaky hlavních stavebních slohů na našem území (románský, gotika, renesance, baroko, klasicizmus, secese, romantizující slohy, kubizmus) a uveď 2 význačné stavby každého slohu
ČIN
Zdokumentuj (včetně ilustrací
9)
) základní znaky výše uvedených slohů na konkrétních stavbách, které navštívíš – u každého slohu 2 památky z různých lokalit. Dále uveď charakteristické znaky dalších druhů umění spjatých s daným slohem (malířství, hudba, …) a jmenuj 2 představitele každého slohu (jsou-li známi)
VELKÝ ČIN
9)
Ilustrace
doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
2D5 Historie místa bydliště
Prokaž, že znáš
28)
o své obci (nejbližším městě, městské čtvrti): etymologii názvu místa, historii, popis městského znaku (pokud existuje), přírodní zajímavosti v okolí (parky, rezervace, naleziště, …), význačné objekty
ČIN
Splň ČIN a dále uveď málo známé skutečnosti, které jsi zjistil v městském archivu či obecní kronice. Dále pohovoř
23)
o význačných rodácích a obyvatelích a o místních zvycích a slavnostech v minulosti a současnosti
VELKÝ ČIN
23)
Pohovoř (1)
pohovoř před odborníkem
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
28)
Prokaž, že znáš (umíš)
popiš či předveď odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2D6 Osobnosti našeho národa
Vyjmenuj 10 osobností, které považuješ v naší historii za významné, a vysvětli
51)
, proč. Pohovoř
23)
celkem 30 minut o jejich životě a díle
ČIN
Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minut; z toho musí být uvedeno 5 patronů české země
VELKÝ ČIN
23)
Pohovoř (1)
pohovoř před odborníkem
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2D7 Historické osobnosti
Vyjmenuj 10 osobností, které považuješ ve světové historii za významné, a vysvětli
51)
, proč (neuváděj žijící osoby). Pohovoř
23)
celkem 30 minut o jejich životě a díle
ČIN
Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minut
VELKÝ ČIN
23)
Pohovoř (1)
pohovoř před odborníkem
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2D8 Současné světové osobnosti
Vyjmenuj 10 osobností žijících ve 20. – 21. století, které považuješ za významné, a vysvětli
51)
, proč (je možné uvádět žijící osoby). Pohovoř
23)
celkem 30 minut o jejich životě a díle
ČIN
Totéž o 20 osobnostech, celkem 60 minut
VELKÝ ČIN
23)
Pohovoř (1)
pohovoř před odborníkem
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
51)
Vysvětli
popiš odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
2D9 Historické události
Pohovoř
23)
před skupinou osob
35)
30 minut na dané téma:
a) o 10 významných objevech;
b) o 10 významných vynálezech;
c) o 10 významných historických událostech.
1 podmínka
ČIN
2 podmínky
VELKÝ ČIN
23)
Pohovoř (1)
pohovoř před odborníkem
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
35)
Skupina osob
nejméně tři osoby (kromě tebe).
2D10 Heraldika
a) Řekni, co je to heraldika, a prokaž, že znáš
28)
její obecná pravidla; seznam se základy heraldiky skupinu osob
35)
a demonstruj své poznatky na konkrétním příkladu;
b) prokaž, že znáš
28)
heraldický popis 5 erbů šlechtických rodů a 5 erbů měst; vyprávěj o jejich historii a předlož jejich ilustrace
9)
;
c) heraldicky popiš velký státní znak České republiky; prokaž, že znáš
28)
vývoj státního znaku (včetně jeho historických kořenů) bývalého Československa a České republiky.
1 podmínka
ČIN
2 podmínky
VELKÝ ČIN
9)
Ilustrace
doplnění pozorování nebo jiného textu kresbami vystihujícími daný děj (nemusí být vlastní), fotografiemi, skicami apod.
28)
Prokaž, že znáš (umíš)
popiš či předveď odborníkovi
19)
. Ten může dávat doplňující otázky.
19)
Odborník
člověk, který:
a) daný obor vystudoval či studuje, pracuje v tomto oboru nebo v něm má hluboké znalosti;
b) zajímá se o daný obor, sám tento čin splnil a může své znalosti doložit dalšími fakty (další příbuzné činy, mistrovství, ceny v soutěžích, výsledky v soutěžích apod.).
35)
Skupina osob
nejméně tři osoby (kromě tebe).
VL
2D11 Genealogie
a) Podle pravidel genealogie vytvoř svůj rodokmen do 4. kolena;
b) podle pravidel genealogie vytvoř svůj vývod do 3. kolena;
c) vytvoř rodokmen nebo vývod pro nějakou cizí osobu do 3. kolena.
1 podmínka
ČIN
2 podmínky
VELKÝ ČIN
Projekt věnovaný plnění orlích per dle
Macek Jiří, Wilhelm Petr a kol:
Svitek březové kůry, 2013
Knižní podobu lze zakoupit v
obchůdku Ligy lesní moudrosti
.
O projektu
Podpoř projekt
API
info@orlipera.cz
×